Categoriearchief: Mat ’36

252 terug in Nederland! (met foto’s)

Beste donateurs,

Wellicht had u het al vernomen, de 252 is terug in Nederland.

Nadat wij in november een bezoek brachten aan SFW Delitzsch zag het er naar uit dat de 252 snel terug zou komen naar Nederland. We hebben de nieuwsbrief er op vastgehouden om u de datum en tijden mee te kunnen delen. Ineens raakte alles in een stroomversnelling toen de koppelwagens naar Duitsland vertrokken en moesten wij u de nieuwsbrief nog net voor de kerst toezenden, zonder dat we de exacte terugkeerdatum kenden. Dat zou echter een kwestie van dagen zijn. Helaas strandden de koppelwagens in Emmerich wegens onverwachte toelatingsproblemen.

Het bleef heel lang stil, maar begin februari kwam er ineens beweging in: de toelating was geregeld en de 252 kon naar Nederland vertrekken. Helaas was slechts één dag van te voren de dienstregeling bij ons bekend, althans het Duitse deel. We wisten dat op woensdagavond 9 februari om 19.11 uur het vertrek uit Delitzsch gepland stond en donderdagochtend om 4.45 uur in Emmerich zou arriveren. Op dat moment was de Nederlandse dienstregeling om het stel verder te vervoeren nog niet bekend, die kwam pas later die avond beschikbaar.

Het Duitse traject werd gereden door de Pressnitztalbahn. Zij hadden ons stel ingeklemd tussen twee koppelwagens, achtergelaten op spoor 6. Gelukkig was spoor 5 niet bezet en zodoende was de 252 goed fotograafbaar vanaf het perron. Ondanks een weersvoorspelling van 90% kans op neerslag brak nog even een waterig winterzonnetje door, de dag leek niet stuk te kunnen.

Het Nederlandse deel werd door DB Schenker verzorgd. Om 9.23 uur zou loc 6468 in Emmerich arriveren met de museum plan W, plan E en plan D als remrijtuigen. Dat werd echter 10.56 uur alvorens zij aankwamen. In de tussentijd was de zon al weggetrokken achter een dik pak wolken. Loc 6468 moest even wachten met omlopen om de remrijtuigen achter de koppelwagens de kunnen plaatsen. Na enige tijd werd duidelijk waarom gewacht moest worden; uit Duitsland kwam een ertstrein binnen. Om de ellende compleet te maken werd die op spoor 5 geparkeerd, zodat de gehele rangeerbeweging van de 6468 buiten ons zichtveld plaatsvond.

Gelukkig vertrok de ertstrein al na een kwartiertje weer, en net voor half twaalf kon de al voor vertrek gereedstaande trein gefotografeerd worden. Dat moest dan wel met 1600 asa en op 1/125 seconde, zo donker was het inmiddels geworden. Gepoogd werd nog om om 11.31 uur te vertrekken en zo de vertraging terug te brengen tot één uur, maar gezien de drukte met overig goederenverkeer moest gewacht worden tot 12.01 uur. Dat bood ons de gelegenheid snel naar Hüthum (net buiten Emmerich) te rijden om het transport op de vrije baan te fotograferen. Als beloning voor het lange wachten kwam de zon weer door.

De 252 is vooralsnog overgebracht naar het museum in Utrecht, later deze maand zal het stel opgeborgen worden in Blerick in afwachting van de vervolg werkzaamheden. Zo is het stel na bijna drie jaar weer terug op haar vertrouwde standplaats.

Ons streven was om u net als bij de heenreis tijdig uitgebreid te informeren, dat is het minste dat wij u als tegenprestatie voor uw (jarenlange) donaties. Het spijt ons oprecht dat wij u niet eerder hebben kunnen informeren, maar dit was ook voor ons overmacht. Wij hopen echter van harte dat u net als ons tevreden bent dat het stel eindelijk terug is in Nederland en dat wij nu verder kunnen gaan werken aan de volgende fase van de restauratie, de interieurinbouw.

STIBANS Excursie naar Delitzsch en Leipzig

Van 20 tot 21 maart vond de STIBANS excursie naar Delitzsch plaats met als hoofddoel om het Mat ’36 treinstel 252 in revisie te zien in de werkplaats. Vrijdag 20 maart werd om 08:00 vertrokken vanaf station Arnhem, maar veel deelnemers waren al wat langer onderweg om in Arnhem te komen. Een touringcar van Betuwe Express bracht ons via het Ruhrgebied en Kassel naar Leipzig Hauptbahnhof, met een drietal korte tussenstops.

Aangekomen in Leipzig, konden hadden we ruim 2 uur de tijd om het station te bekijken, foto’s te maken en de pracht van het grootste (kop)station in Europa op ons te laten inwerken. Daarna werd de reis per bus vervolgd naar de eindbestemming voor de dag: Hotel Goldener Adler in Delitzsch, een half uurtje per bus. Daar vond ieder zijn kamer, en was er tijd om op te frissen of even donker Delitzsch te verkenen voor het diner. Na het diner en na te hebben nagepraat gingen de meesten naar hun kamer, de volgende morgen moest er vroeg worden opgestaan.

Na een goed Duits ontbijt was het om 8:15 alweer tijd om met de bus naar Schienenfahrzeugwerk Delitzsch (SFW Delitzsch) te gaan om een rondleiding te krijgen. Eenmaal aangekomen werd na een kort welkomstwoord de groep in tweeën gesplitst en werden de groepen rondgeleid door de werkplaats. SFW Delitzsch is de grootste werkplaats in Duitsland die niet eigendom is van DB, en heeft een terrein van ruim 700 bij 800 m. Daarop staan twee hallen, en in de grootste hal kunnen twee ICE stellen naast elkaar staan. Tijdens ons bezoek aan de werkplaats stonden ondere andere rijtuigen van BahnTouristik, RegioShuttle stellen van Veolia, en een aantal Talent stellen in de hal voor onderhoud. Ook werd het draaistellen deel van de eerste loods getoond: hier lagen ook de assen en draaistelframes van de 252 klaar, tussen de andere assen, een kuilwielenbank en een pers voor assen. Toen de rondleiding bij de verfcabine neerstreek kwam daar net een roodglimmend Mitropa rijtuig uit: een erg mooi gezicht.

In de andere loods stond de 252, maar ook een splinternieuw Talent stel en een EETC ex-NS Couchette rijtuig. Tijdens onze aanwezigheid werd er ook hard gewerkt aan de 252: er werd druk geslepen en gelast voor de bodemplaten van een van de bakken. Na veel foto’s te hebben gemaakt van de 252 bakken, een groepsfoto en een foto van de aanwezige bestuursleden gingen we verder per bus naar Leipzig.

In Leipzig werd een zustermaatschappij van SFW Delitzsch bezocht, de goederenwagenwerkplaats Leipzig Rail Service. In deze werkplaats worden alle types goederenwagens gerepareerd, gereviseerd en gebouwd. In een grote loods zijn alle faciliteiten aanwezig om aan goederenwagens te werken. De werkplaats bood ons ook een lunchpakket aan, en werd er begonnen aan de terugreis naar Arnhem. Een van de tussenstops deze keer was op station Sollstedt, een erg vervallen, oud station, waar tijdens onze stop een trein stopte, maar zonder ook maar een reiziger. Arnhem werd iets voor 21:00 bereikt, en vandaar vond ieder zijn weg weer naar huis, na een geweldige excursie.

Hieronder vind zich een selectie foto’s van de excursie: klik op de foto om een omschrijving van de foto te bekijken:

Bezoek Leipzig

Beste donateurs,
Het weekend van 25 en 26 juli hebben enkele Stibansmedewerkers een bezoek gebracht aan Leipzig en natuurlijk even een kijkje genomen bij de 252 bij SFW. Het gaat erg goed met de werkplaats, men was erg druk, zelfs op zaterdag werd gewerkt.

De 252 verkeert nog geheel in dezelfde staat als dat we hem afgeleverd hebben in april. Kortom men heeft nog niets gedaan aan het treinstel zelf, men was tot nu toe druk geweest met de werkvoorbereiding en de afronding van andere projecten. In augustus komt het stel naar binnen en wordt het ‘gebroken’. De planning van SFW is nog steeds om eind 2009 klaar te zijn. Een delegatie van het Stibansbestuur is uitgenodigd op de klantendag op 29 augustus ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de werkplaats. Dan zullen we de vorderingen aanschouwen en zeker bespreken met de bedrijfsleiding aldaar.

Bijgaand nog enkele foto’s van Perry van der Meer; er stond niet alleen maar oud spul maar ook een afgedankt prototype van DB.

del-252-11del-252-11
proto1